עורך דין צוואות וירושות

בשביל מה צריך צוואה? מה התרומה של צוואה? בשביל מה צריך עורך דין צוואות וירושות? מה חשוב בעורך דין לענייני צוואות? מה היתרון בעורך דין צוואות? אז לפני הכל, קודם נבין מהי צוואה.

כותב: עו"ד ליאור מזרחי

צוואה היא מסמך משפטי מחייב בו נתונה לאדם הזכות לקבוע מי יירש את רכושו, קניינו ונכסיו לאחר מותו. בהתאם לחוק הירושה, תשכ"ה-1965, כל אדם יכול להחליט האם לערוך צוואה. אך חשוב לדעת כי קטין, פסול דין, ואדם שלא ידע להבחין בטיבה של צוואה כאשר ערך אותה אינם יכולים לערוך צוואה. במידה והאדם החליט לערוך צוואה ולהעלות את בקשתו האחרונה על הכתב, מומלץ שהדבר יתבצע באופן מקצועי על ידי עורך דין צוואות וירושות הבקיא בכתיבת צוואות על מנת שתחשב תקפה, נטולת רבב ותעמוד בדרישות חוק הירושה.

למי מומלץ לערוך צוואה?

צוואה אינה נחלתם של בני הגיל השלישי כפי שנוטים לחשוב רבים מלקוחות משרד עורך דין ליאור מזרחי שאנו מלווים. למעשה, קשה לומר כי יש גיל מסוים בו צריך לערוך צוואה. לא פעם עורך דין צוואות ממשרדנו קיבל פנייה לעריכת צוואה גם מבני זוג צעירים בני 25-40. במשרדנו ממליצים מאוד לעשות צוואה וההמלצה הרווחת של משרדנו היא שעורך דין לצוואה יערוך צוואה לזוגות נשואים או אף אם מדובר על זוגות נשואים המנהלים פרק ב' אשר הגיעו למערכת הזוגית עם רכוש וילדים.

כמובן שגם ידועים בציבור יכולים לערוך צוואה והכל כדי למנוע סכסוך אפשרי לגבי מעמד בן/בת הזוג הנותר בחיים עם שאר היורשים.

מתי מומלץ לערוך צוואה?

שאלה זאת היא שאלה מאוד טריקית וכאשר מגיע למשרדנו לקוח ושואל את השאלה אנו מיד משיבים לו , נעשה שתי בדיקות עיקריות:

  1. האם את/אתה/אתם באמת זקוקים לצוואה?
  2. מה תרומתה המעשית של כתיבת הצוואה למימוש רצונכם האחרון לאחר לכתכם מהעולם.

בהמשך הדברים אנו מסבירים כי עריכת צוואה על ידי עו"ד לעריכת צוואה היא הדרך היחידה להבטיח כי רכושנו יועבר ליקירים לנו, היות שעל פי דיני הירושה, בהעדר צוואה, העיזבון יחולק על פי סדר הירושה הקבוע בחוק, אשר לעיתים קרובות, אינו תואם את רצון המצווה. לפיכך, וזוהי המלצתנו בכל המקרים, כאשר אדם צבר רכוש כלשהו בעל ערך רגשי/כלכלי, כדאי לערוך צוואה אשר תשקף את רצונו ולפיה – מה ייעשה ברכושו לאחר מותו.

לצוואה יש משמעות רבה וכל זמן שהאדם בחיים, עורך הצוואה יכול לעשות בצוואה כרצונו, להוסיף יורשים או להחסיר (לדוג: במקרה מוות של אחד הילדים), לשנות את הניסוח, לבצע חלוקה חדשה של הרכוש, לגרוע ממנה סעיפים ואף לבטלה לחלוטין. הנוסח המחייב הוא הנוסח האחרון מבחינה כרונולוגית וכל השאר בטלים אלא אם כן, בצוואה האחרונה נכתב באופן מפורש שצוואה זאת הינה תוספת לצוואה שנערכה ביום כך וכך.

עורך דין לעריכת צוואות וירושות

 

אילו סוגי צוואות קיימים?

חוק הירושה קובע כי ישנם 4 דרכים אפשריות שבהן ניתן לערוך צוואה: צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה (צוואת שכיב מרע). הבחירה באיזה סוג של צוואה לבחור, נתונה אך ורק לאדם המצווה על פי רצונו החופשי וללא לחצים מסביבתו. עורך הצוואה יכול לבחור באיזו דרך לערוך את הצוואה מלבד צוואה בע"פ ("צוואת שכיב מרע").

1. צוואה בכתב יד – מדובר על צוואה הכתובה כולה בכתב היד של המצווה, ללא שימוש בעזרים טכנולוגיים כלשהם כמו מכונת כתיבה או מחשב. הייחודיות בעריכת צוואה זאת הינה בכך שהיא חייבת להיות בכתב ידו של המצווה לרבות תאריך עריכת הצוואה וחתימתו האותנטית של כותב הצוואה. צוואה בכתב יד ניתנת לכתיבה באופן עצמאי, מבלי שהמצווה זקוק לעדים או לכל סוג של הנחיה משפטית. מדובר על צוואה פשוטה שאינה דורשת התערבות של עורך דין ובכך חוסכת הוצאה כספית. עם זאת, בצוואה בכתב יד מתגלים המון ליקויים, פרצות וטעויות בדרך, דבר המוביל בהרבה מקרים להגשת התנגדות לקיום הצוואה מצד מתנגדי הצוואה והגשת ערעור, לדוג', כי הופעל לחץ או שהיתה השפעה בלתי הוגנת על המצווה.

2. צוואה בעדים – מדובר על צוואה הנערכת במעמד של לפחות שני אנשים שהמצווה קבע כי הם "עדי קיום" המהווים עדים לצוואתו. הסיבה בה נדרשים שני עדים בצוואה זאת היא מהסיבה שכך קל להוכיח כי הצוואה נערכה מרצונו החופשי של המצווה, הצוואה נערכה ללא השפעה בלתי הוגנת על המצווה, הצוואה היא אמיתית ומעל לכל שהצוואה כשרה. צוואה בעדים חייבת להיות עם תאריך בו נערכה הצוואה, וכל כולה צריכה להיות כתובה בכתב יד או כדף מודפס ממכונת כתיבה או מחשב. המצווה קורא את הצוואה בקול רם או שמקריאים למצווה את הצוואה, ולאחר מכן המצווה מצהיר בפני שני העדים כי זו צוואתו וחותם בפני העדים בכתב ידו על הצוואה.

העדים מצידם מאשרים שהמצווה הצהיר שזו צוואתו וחתם בפניהם. העדים מצידם מאשרים את הצהרת המצווה על ידי כך שהם חותמים בכתב ידם על גבי הצוואה עליה הצהיר המצווה. למרות שהעדים אינם חייבים לדעת מהו התוכן ואפילו אם המצווה כשיר וצלול בדעתו, במשרדנו מקפידים על כך שעדות היא עדות כשכולם מכירים את כל הפרטים ולא משמשים רק כחותמת גומי. אומנם צוואה זו, כמו צוואה בכתב יד, אינה דורשת נוכחות של עו"ד, אך גם כאן ישנו החשש כי הצוואה לא תהיה ערוכה בצורה מקצועית ועלולה להיפסל באם יערערו עליה ברגע האמת. במשרדנו ממליצים שגם עורך דין צוואות וירושות שערך את הצוואה וגם העדים יהיו נוכחים במעמד מתחילתו ועד סופו.

3. צוואה בפני רשות – מדובר על צוואה הנערכת ומוגשת על ידי גורם רשמי כגון: נציג רשות, עו"ד, שופט, חבר בית דין דתי, רשם של בית משפט, הרשם לענייני ירושה או נוטריון. שתי הדרכים לערוך צוואה בפני רשות הן כשהמצווה אומר את צוואתו בעל פה בפני הגורם הרשמי או כשמצווה מגיש בעצמו צוואה כתובה לגורם הרשמי. בשני המקרים הגורם הרשמי כותב את רצונות ודרישות המצווה בעין משפטית.

4. צוואה בעל פה – מדובר על צוואה המכונה גם "צוואת שכיב מרע" וזוהי צוואה הנאמרת בעל פה על ידי המצווה, בפני שני עדים, מבלי שהוא עצמו יצטרך להכין כל מסמך כתוב. צוואה בעל פה נועדה למקרים בהם האדם חש כי הוא נמצא בסכנת חיים או נמצא על ערש דווי וללא כל יכולת, בשל מצבו, לערוך צוואה באחת משלוש הדרכים האחרות (צוואה בכתב יד, צוואה בעדים או צוואה בפני רשות).

עדי צוואה זאת עורכים מסמך ורושמים במדויק ככל הניתן את דברי המצווה ולבסוף חותמים על הצוואה ומפקידים אותה אצל הרשם לענייני ירושה. חשוב לדעת כי צוואה בעל פה מתבטלת אם עבר חודש ימים מהרגע שחלפו הנסיבות שהצדיקו את עריכת הצוואה. בניגוד ליתר הצוואות, בצוואה בעל פה העד או בן הזוג של המצווה יכולים להיות יורשים בצוואה.

עורך דין צוואות וירושות

על מה כדאי להקפיד כשעורכים צוואה?

במשרד עורך דין ליאור מזרחי המתמחה בעריכת צוואות וירושות, מקפידים שעורך דין לענייני צוואות וירושות מהמשרד יקפיד שניסוח הצוואה הכתובה בכתב יד או צוואה שהודפסה במחשב על ידי עורך דין ירושה יהיה ברור, מדויק, משקף את רצון המצווה ומעל לכל חד משמעי, והכל כדי למנוע כל סוג של התנגדות מצד היורשים או כל סוג של ספקות בקשר לתוקפה של הצוואה.

מלבד פרטיו האישיים של המצווה בראש הצוואה, חשוב לרשום את פרטי נכסי העיזבון של המצווה (כתובת הנכס הכולל גם גוש חלקה ותת חלקה אם יש, מיטלטלין, חשבונות בנק וכד'). בחלק הבא יש להקפיד לכתוב את פרטיהם של היורש/יורשים בצירוף שם מלא, תעודת זהות ומהות הקשר לכותב הצוואה (המוריש).

מהי צוואה הדדית?

בהתאם לסעיף 8 לחוק הירושה, יכולים שני בני הזוג (נשואים או ידועים בציבור) לאחר שהסכימו על תוכנה לערוך את הצוואה יחד באופן בו ההוראות מסתמכות על ההוראות המקבילות של הצוואה של בן הזוג האחר. צוואה זאת נערכת יחד ולא ניתן לערוך בו שינויים במעמד צד אחד.

הכי חשוב בעריכת צוואה

משרד עורך דין ליאור מזרחי שם לעצמו למטרה עליונה לכתוב צוואות על ידי עורכי דין צוואות שבמשרד בהתאם לכללי חוק הירושה או לערוך צוואות באמצעות עורכי דין צוואות וירושות המתמחים והבקיאים בענייני צוואות וירושות, דבר המעניק למצווה שקט נפשי וידיעה כי לאחר מותו ינהגו ברכושו בהתאם לרצונותיו וציוויו.

להתייעצות בנושא צוואות וירושות עם עורך דין ליאור מזרחי ניתן להשאיר פרטים כאן.

חפשו אותנו גם בטיקטוק או בפייסבוק

 

הגשת בקשה לצו ירושה

בקשה לצו ירושה

בקשה לצו ירושה נדרשת במקרה בו נפטר לא הותיר אחריו צוואה. במקרים שכאלו עיזבונו יחולק על פי קריטריונים אותם קבע המחוקק במסגרת חוק הירושה (ירושה

קרא עוד »
למה מומלץ לעשות צוואה

למה מומלץ לעשות צוואה

ישנן הרבה סיבות למה מומלץ לעשות צוואה, ריכזנו עבורכם את הסיבות העיקריות: כותב: עו"ד ליאור מזרחי טיפול בחולה בהיעדר צוואה, היורשים החוקיים שלא סעדו את

קרא עוד »
צוואה הדדית

צוואה הדדית

במאמר זה נדבר על צוואה הדדית. נסביר מהן צוואות הדדיות, ומה ההבדל בין צוואה רגילה לצוואה הדדית. כמו כן נגיד גם כמה מילים על עלות

קרא עוד »
עורך דין להעברת דירה שהתקבלה בירושה

מכירת דירה שהתקבלה בירושה

מגיע הרגע בו היורש או היורשים מעוניינים להוציא לפועל את מכירת דירה שהתקבלה בירושה. לרוב, מכירת דירה שהתקבלה בירושה מאפשרת ליורשים הרבה אוויר מבחינה פיננסית

קרא עוד »
המלצות

צור קשר

לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן