הסכם פירוק שיתוף במקרקעין

הסכם פירוק שיתוף במקרקעין הוא הסכם המגדיר כיצד תתבצע חלוקת הנכס בין השותפים, וכולל פירוט של לוחות זמנים ואת כל פרטי העסקה. הסכם זה מבטל הסכמי שיתוף מקרקעין קודמים. כמובן שיש לו השלכות רבות על כל אחד מהצדדים, ומכאן גם ברור כי חייבים לעשות זאת באמצעות עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין.

למעשה ההמלצה של עורכי דין מקרקעין היא תמיד לחשוב קדימה, ובהתאם לכך לקבוע את תנאי פירוק המקרקעין כבר בעת עריכת הסכם שיתוף. יתכן כי אתם מתכננים מיזם עם קבוצת משקיעים, וחותמים על הסכם שיתוף – נכון להיום כולם על אותו עמוד. אך אולי עוד שנה או שנתיים האינטרסים או היכולות הכלכליות של הצדדים ישתנו, דבר אשר ישפיע על הפרויקט. לכן על מנת למנוע חיכוכים עתידיים, מומלץ מראש לקבוע כיצד תתבצע פירוק השותפות במידה ואחד הצדדים ירצה בכך.

פירוק שיתוף במקרקעין בין יורשים

הסכם פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין יכול להתבצע בנסיבות שונות, כמו למשל הסכם פירוק בין שותפים שרכשו נכס לצורך השקעה משותפת. אך באותה המידה זה יכול להיות פירוק שיתוף במקרקעין בין בני זוג שעוברים תהליך גירושין. או הסכם פירוש שיתוף במקרקעין בין יורשים שקיבלו נכס בירושה.

לא תמיד הצדדים מסכימים על פירוק או אופן הפירוק, ולעתים הסוגיה מתגלגלת לבית המשפט אשר נדרש להכריע בנושא. מבחינת החוק כל שותף זכאי לדרוש את פירוק השיתוף, ללא תלות בחלקו היחסי ברכוש. לעתים הסכם השיתוף שולל מראש את האפשרות של פירוק שיתוף, אך החוק אינו מכיר במגבלה שכזו מעבר לפרק זמן מוגבל של שלוש שנים.

פירוק שיתוף במקרקעין בין בני זוג

פירוק שיתוף במקרקעין בין בני זוג הוא בדרך כלל אחד הנושאים המורכבים ביותר בתחום. ולא מבחינת החוק, אלא בגלל המורכבות הרגשית של העניין. פירוק השיתוף נעשה בדרך כלל על רקע של הליך גירושין, והשיקולים הם לא תמיד עניינים. הסוגיה לעתים מושפעת משיקולים רגשיים, ההופכים את ההליך לבעייתי יותר. ואם בני הזוג אינם מסוגלים להגיע להסכמות ביניהם, אין מנוס מאשר פניה לבית המשפט.

הסכם פירוק שיתוף במקרקעין

מבחינה טכנית, בהנחה שהדירה אכן רשומה על שמם של שני בני הזוג, כל אחד זכאי לדרוש את פירוק השיתוף. אפילו אם לא מתקיים הליך גירושין. מכיוון שדירה היא אינה מגרש שאותו ניתן לחלק לשניים באמצעות מתיחת קו באמצע – אם בני הזוג לא יסכימו ביניהם על הסדר, בית המשפט צפוי להורות על מכירת הדירה וחלוקת התמורה בין בני הזוג.

הערה: הדברים אינם שחור ולבן. במקרה של זוגות בהליך גירושין, ישנם שיקולים שונים של קיום בכבוד וטובת הילדים. ושיקולים אלו עשויים להשפיע על פסיקת בית המשפט. לכן מומלץ לפנות לייעוץ פרטני באמצעות עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין.

פירוק שיתוף במקרקעין בין יורשים

כאשר אדם נפטר ועיזבונו מתחלק בין יורשיו, בעצם נוצר מצב של שותפות כפויה. למשל אדם שהלך לעולמו והוריש דירה לשני ילדים – לכל אחד מהיורשים ישנו חלק בדירה. פירוק שיתוף במקרקעין בין יורשים הוא צורך פרקטי של מצבים אלו, וללא פירוק השיתוף אפשרויות השימוש בנכס מאוד מוגבלות.

הסכם פירוק שיתוף במקרקעין שנעשה בהסכמה הוא הצעד האידאלי. כך ניתן להגיע להסכמות ולחסוך מאבקים משפטיים בבית המשפט. אם זה הכיוון שלכם, פנו אל עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין על מנת לערוך את ההסכם וכל פרטיו.

אך ללא הסכמה בין היורשים, יש לפנות אל בית המשפט אשר יכריע בנושא.

פירוק שיתוף במקרקעין בין בני זוג

פירוק שיתוף – כיצד מכריע בית המשפט

בים אם מדובר במקרה של פירוק שיתוף במקרקעין בין בני זוג, פירוק שיתוף במקרקעין בין יורשים או כל מקרה אחר שבו בית המשפט צריך להכריע, ההכרעה תתקבל באופן הבא:

חלוקה בעין – זוהי העדיפות הראשונה של בית המשפט. למשל אם הנכס הוא מגרש בשטח של 5 דונם, ויש לחלק אותו בין 5 שותפים, כל אחד יקבל דונם אחד.
חלוקה באמצעות מכירה – לא תמיד חלוקה בעין היא דבר אפשרי. יתכן אף שהחלוקה תגרום נזק לחלקם של השותפים (ואפילו כולם). לכן בית המשפט יכול להורות על מכירת המקרקעין, וחלוקת התמורה. כמו כן לא תמיד מדובר במגרש, ברור הרי שלא ניתן לחלק דירה לפי העיקרון של חלוקה בעין.
רישום בית משותף – פתרון זה מתאים למקרים שבו מדובר במבנה המחולק ליחידות עליהן ניתן להפריד את הבעלות. למשל בניין מגורים שבו ניתן לרשום כל דירה על שם בעלים אחר.

עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין

עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין

בכל הנוגע להסכמי שיתוף במקרקעין, כמו גם פירוק שיתוף, ברור כי כל מקרה הוא בעל מאפיינים ייחודיים. במאמר זה דיברתי באופן כללי על הנושא, ועל כמה היבטים ספציפיים של הנושא. אך ברור כי התמונה הגדולה מורכבת.

במידה ואתם זקוקים להסכם שיתוף או פירוק שיתוף, אתם מוזמנים לפגישת ייעוץ אישי במשרדינו.

עורך דין לנדל"ן ומקרקעין ליאור מזרחי מציע לכם שירותים משפטיים בתחום הנדל“ן והמקרקעין, הכל תחת שירותי משרד בוטיק המעניק יחס אישי. משרדינו מטפל במגוון סוגיות מקרקעין, צוואות וירושות, עורך דין מכירת דירה,  משפט מסחרי וביטוח לאומי.

חפשו אותנו בפייסבוק וגם בטיקטוק

איך עושים פירוק שיתוף במקרקעין?

פירוק שיתוף במקרקעין

במאמר זה סיכמנו לכם בקצרה את הדרכים לפירוק שיתוף במקרקעין כמו גם נתייחס לתפקידו של עורך דין פירוק שיתוף במקרקעין מומלץ להגשת תביעה לפירוק שיתוף

קרא עוד »
המלצות

צור קשר

לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן