איך מחשבים אחוזי נכות בביטוח הלאומי?

רבים מבין לקוחות המשרד פונים אלינו בשאלה מהסיבה שהדברים לעיתים לא כל כך ברורים. איך מחשבים את אחוזי הנכות? על סמך מה מחשבים את אחוזי הנכות? מי מחשב את אחוזי הנכות? וכו'.

כפי שכתבתנו במאמר על נכות כללית, כנפגע תזומנו לוועדה רפואית בביטוח הלאומי בה דרגת הנכות של הנפגע נקבעת על ידי ועדה; הועדה מורכבת מפוסק רפואי אחד, אך במקרה וישנם כמה ליקויים (לדוג' – ליקוי אורטופדי וליקוי כירורגי), רשאי הרופא המוסמך לקבוע שהועדה תהיה בהרכב של מומחים בשני ענפי רפואה.

הועדה הרפואית בוחנת את הליקוי הרפואי על סמך המסמכים הרפואיים ועל סמך בדיקת הנפגע וקובעת את אחוזי הנכות הרפואית בהתאם לרשימת מבחנים רפואיים שבתקנות הביטוח הלאומי. ברשימה יש לכל ליקוי רפואי הגדרה המשויכת לו.

לדוגמא:

מי שמוגבל בכיפוף הכתף עד30 מעלות מהגוף, יקבע לו הרופא נכות רפואית בשיעור 35%, לפי סעיף41 (4) (ד) שברשימת המבחנים.

קישור לרשימת המבחנים הרפואיים ואחוזי הנכות

איך מחשבים אחוזי נכות בביטוח הלאומי?

איך מחשבים אחוזי הנכות עבור שני ליקויים רפואיים או יותר?

אם לנבדק ישנם כמה ליקויים רפואיים, והרופאים בוועדה הרפואית קבעו אחוזי נכות לכל מחלה בנפרד, אחוז הנכות הכולל ייקבע לפי חישוב משוקלל של אחוזי הנכות הרפואיים (ולא חיבור סכום אחוזי הנכות).

לדוגמא:

רופאי הוועדה קבעו נכות רפואית לשני מחלות, 20% לליקוי במרפק, ו-10% לליקוי בקרסול.

החישוב ייערך כך:

20%  לליקוי במרפק (20% נכות במרפק מחושבים מתוך 100%).

+

8%  לליקוי בקרסול (10% נכות בקרסול מחושבים מתוך 80% – אלה האחוזים שנשארו לאחר הפחתת 20% הנכות במרפק מתוך 100% האפשריים).

————————

סה"כ 28%

ישנם ליקויים שאינם נלקחים בחשבון בקביעת אחוז הנכות ("ליקויים מנופים")

ברשימת המבחנים ישנם ליקויים רפואיים, שלגביהם נקבע בתקנות שאינם משפיעים על הכושר לעבוד ולהשתכר, כלומר אלו ליקויים קיימים אך לגביהם רופא הוועדה קבע שהם לא יילקחו בחשבון בקביעת אחוז הנכות הכללית.

לדוגמה

כריתת שתי צלעות על פי סעיף ליקוי 38 (1) (ב) (4) קובעת נכות רפואית בשיעור 10%. אולם, אחוז זה לא יילקח בחשבון בקביעת אחוז הנכות הכללית  מאחר והוא מוגדר כליקוי מנופה.

בקישור המצורף מחשבון לחישוב אחוז הנכות הרפואית המשוקללת

המלצות

צור קשר

לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן