איחור במסירת דירה

איחור במסירת דירה מקבלן

סעיף 5(א) לחוק המכר (דירות) התשל"ג-1973, מסדיר את מערכת היחסים בין הקבלן לבין רוכש הדירה ביחס לאיחור במסירת הדירה.

גובה הפיצוי הינו בשיעור של 100% מדמי השכירות המתקבלים בגין דירה דומה באזור עבור התקופה שמתום החודש הראשון לאיחור ועד לתום ארבעת החודשים הראשונים. עבור החודש הראשון אין תשלום.

אם מדובר על תקופת איחור של 12 חודשים בגין דירה ששוויי דמי השכירות של דירה דומה צורך הדוגמה עומד על 5,000 ₪, הפיצוי עבור מלוא תקופת האיחור יעמוד על – 67,500 ₪ לפי החישוב הבא:

(5,000 ₪ * 100% * 3) – 15,000 ₪ – עבור התקופה הראשונה.

עוד 37,500 ₪ (5,000 ₪ * 125% * 6) עבור התקופה השנייה.

עוד 15,000 ₪ (5,000 ₪ * 150%) עבור התקופה השלישית והלאה.

הפיצויים הקבועים ישולמו בתום כל חודש בעד אותו חודש.

בחוק מכר (דירות), לא קיים כל איסור המונע מרוכשי הדירות לתבוע כל זכות אחרת שיש לכל רוכש על פי כל דין. סעיף 5א לחוק המכר קובע את מנגנון הפיצוי בגין איחור במסירה – ללא הוכחת נזק.

ככל ונגרמו נזקים ממוניים בגין האיחור במסירה, ניתן ואף רצוי לתבוע מהקבלן פיצוי גם בגין נזקים אלו מכוח פקודת הנזיקין או כל דין אחר. נציין שמשרדנו קיבל פסיקות לטובתו בהן הוכח שנגרם נזק ממוני לרוכשים.

פסק הדין בעניין זה הוא ת"א 78578-12-20 מנשרוב נ' דקורטס בע"מ ואח'. 

"כתב הוויתור חסר תוקף, בין בשל היותו עומד בסתירה להוראותיו הקוגנטיות של חוק המכר (דירות) בין בשל היותו נעשה בעושק של התובעת. אוסיף, שיש לראות בחומרה את עשיית כתב הוויתור על ידי הנתבעות, באופן שבו נעשה במקרה הזה. זהו כתב וויתור שסתירתו לחוק המכר (דירות) מובהקת. תנאיו מקפחים באופן חריג. הוא נעשה באופן מובהק תוך ניצול מצוקתה של התובעת".

הסעיף בחוק המכר מאפשר לקבלן לאחר במסירת הדירה רק במקרים בהם האיחור נבע כתוצאה ממעשה או מחדל של הקונה.

מעשה או מחדל יכולים להיות לדוג' איחור בתשלום מצידכם, ברוב ההסכמים ישנו סעיף בו מצוין באופן מפורש "ככל והרוכש יאחר בתשלום, יידחה מועד המסירה בהתאם". לכן, עליכם לזכור לכל אורך בניית הדירה שכל איחור מצידכם, יכול לגרור איחור מצד הקבלן, וייתכן ולא תהיו זכאים לפיצוי.

ככלל, במשפט האזרחי נטל השכנוע מוטל על כתפיו של התובע אשר עליו חלה החובה להוכיח את טענותיו בפני בית המשפט ברמה של הטיית מאזן ההסתברויות.

בתביעות מול קבלנים בנושא איחור במסירה, על הקבלן להרים את נטל ההוכחה על מנת שבית המשפט יקבע שהוא אינו צריך לפצות את הרוכש בגין תקופת האיחור, טענה זו נקראת הודאה והדחה ונטל הראיה מוטל על כתפיו של הקבלן.

תמ"א 38

נושאים מהי התחדשות עירונית? התחדשות עירונית היא שם כולל לפרויקט תמ"א 38 ופרויקט פינוי בינוי ועל כל אחד מהם כתבנו מאמר מקיף. פרויקטים של התחדשות

קרא עוד »
פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

נושאים האם ניתן לתבוע פירוק שיתוף בין בני זוג? (סעיף 40א' (א) לחוק) כאשר מדובר על מקרקעין של בני הזוג, לדוג' דירת מגורים, המצויים בהליכה

קרא עוד »

ליקויי בניה

נושאים האם לפני רכישת דירה חדשה מקבלן יש צורך להזמין חברת בדק בית למרות שהדירה חדשה? חד משמעית כן. משרדנו ממליץ להזמין בדק בית גם

קרא עוד »

מכירת דירת ירושה

נושאים מה קורה במצב שאין הסכמה בין היורשים למכירת הדירה? ככל ויש הסכמה למכירת הדירה בין כל היורשים ההליך יהיה מהיר מאוד. ככל ויהיה סכסוך

קרא עוד »

פינוי בינוי

נושאים מהו התנאי לפינוי בינוי בפרויקטים של פינוי בינוי מתייחסים למתחם שלם בו חייבות להיות לפחות 24 יחידות דיור בנויות. במסגרת פרויקט הריסה ובנייה של תמ"א

קרא עוד »

העברת דירה במתנה

נושאים מהי העברה ללא תמורה? העברה ללא תמורה או בשמה הנוסף – העברת דירה במתנה היא עסקת נדל"ן לכל דבר ועניין הכוללת בתוכה מסמכים שיש

קרא עוד »
המלצות

צור קשר

לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן