איחור במסירה דירה מקבלן

איחור במסירה דירה מקבלן יכול לגרום לאי נעימות ונזק כלכלי של ממש לרוכשי הדירות. דמיינו זוג אשר מתגורר בשכירות בגבעתיים, ומתכנן לעבור בחודש אוגוסט לדירה חדשה בכפר סבא. הזוג בונה על כך שהדירה תימסר ב 1 לאוגוסט, כפי שהתחייב הקבלן.

בינתיים, לצד תשלומי המשכנתא, הזוג גם משלם דמי שכירות. זוהי תקופה של נטל כלכלי גדול. הזוג מחכה בקוצר רוח למועד המסירה, וילדיו מתוכננים להתחיל את שנת הלימודים במקום המגורים החדש.

איחור במסירת הדירה יפגע קשה בבני הזוג. הם לא יעברו במועד, ויאלצו להאריך את תקופת השכירות (ואף לחפש פתרון שכירות חדש אם לא ניתן להאריך את החוזה). התקופה הקשה שבה הם משלמים גם שכירות וגם משכנתא תתארך עוד יותר. וילדיהם יאלצו להתחיל את שנת הלימודים במקום אחר, ושוב לעבור באמצע שנת הלימודים החדשה.

במקרים שכאלו עליכם לפנות אל עורך דין שמייצג דיירים באיחור במסירה על מנת לתבוע מהקבלן את הפיצוי הדרוש. אך למעשה יפה שעה אחת קודם, עורך דין מקרקעין יסייע לכם לערוך הסכם מכר המצמצם את טווח התמרון של הקבלן במועד מסירת הדירה, ומפחית את הסיכוי כי תתקלו במצבים אלו.
במאמר זה נסקור את הנושא של איחור במסירת דירה חוק המכר, כלומר מה קובע החוק בנושא. ונדבר על תרחישים בהם האיחור נחשב למוצדק.

עורך דין שמייצג דיירים באיחור במסירה

איחור במסירת דירה חוק המכר

חוק המכר, חוק מכר (דירות) התשל“ג 1973, הוא החוק המטיל אחריות על הקבלן ומספק הגנה לרוכשי דירות חדשות, בין היתר ממקרים של איחור במסירה דירה מקבלן.

הנושא של איחור במסירת הדירה מוגדר בסעיף 5א‘ של החוק. להלן לשון החוק:

“5א. (א) לא העמיד המוכר את הדירה לרשות הקונה לאחר שחלפו שישים ימים מתום המועד הקבוע לכך בחוזה המכר (בסעיף זה – המועד החוזי), זכאי הקונה לפיצויים, בלא הוכחת נזק, בסכום כמפורט להלן, בעבור כל חודש או חלק ממנו מהמועד החוזי ועד להעמדת הדירה לרשותו, או לפיצויים בסכום שהוסכם עליו בחוזה המכר בשל איחור במסירת הדירה, לפי הגבוה:

(1) סכום השווה לדמי שכירות של דירה דומה בגודלה ובמיקומה כשהם מוכפלים ב-1.0 – בעבור התקופה שתחילתה במועד החוזי וסיומה בתום ארבעה חודשים מאותו מועד;

(2) סכום השווה לדמי שכירות של דירה דומה בגודלה ובמיקומה כשהם מוכפלים ב-1.25 – בעבור תקופה שתחילתה חמישה חודשים וסיומה בתום עשרה חודשים.

(3) סכום השווה לדמי שכירות של דירה דומה בגודלה ובמיקומה כשהם מוכפלים ב-1.50 – בעבור תקופה שתחילתה בחודש האחד עשרה לאחר המועד החוזי ואילך.

(ב) הפיצויים הקבועים בסעיף זה ישולמו בתום כל חודש בעד אותו חודש; הפיצויים בעד שישים הימים שתחילתם במועד החוזי ישולמו בתום שישים הימים האמורים.

(ג) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), הצדדים לחוזה המכר רשאים להסכים כי הסעיפים הקטנים האמורים לא יחולו על איחור במסירה שנגרם כתוצאה מנסיבות שאינן בשליטת המוכר ושהסיכון להתרחשותן ולתוצאותיהן אינו מוטל עליו.”

איחור במסירת דירה חוק המכר

איחור במסירה דירה מקבלן

איחור במסירת דירה חוק המכר מאפשר לקבלן עיכוב של עד 30 יום, סוג של תקופת גרייס עבור הקבלן. אך לאחר שחלפו 30 יום, על הקבלן לפצות את רוכשי הדירה.

אך למרות זאת יתכנו מקרים בהם העיכוב אינו באחריותו של הקבלן, ומקובל להכניס כמה סייגים במסגרת החוזה.

עיכוב כתוצאה מכוח עליון או סיבה בלתי צפויה שאינה תלויה בקבלן – יתכנו תרחישים רבים שאינם באחריותו של הקבלן ולא ניתן לצפות אותם מראש. למשל בתקופת הקורונה והסגרים, קבלנים רבים נאלצו להשבית את אתרי הבנייה. מצבים דומים יכולים להיות בעקבות אירועים ביטחוניים, שביתות ועוד. שימו לב, חשוב שעורך דין יבדוק היטב את החוזה. אמנם עיכובים שכאלו מוצדקים, אך אינכם רוצים שהקבלן ינצל זאת לרעה.

איחור בעקבות שינויים בדירה לבקשת הרוכש – בדרך כלל קבלנים מאפשרים לרוכשי הדירות לבקש שינויים בדירה, אך מנגד גם משריינים לעצמם את הזכות לדחות את מועד המסירה בעקבות השינויים. ניתן להבין מדוע הכנסת שינויים מהותיים עשויה להוסיף ימי עבודה לקבלן, אך גם כאן יש להיות זהירים ולבדוק היטב את החוזה. לא תרצו חוזה המאפשר לקבלן לדחות את מועד המסירה בשבועות, בגלל שינוי שמסתכם בכמה שעות עבודה בלבד.

איחור במסירה דירה מקבלן

עורך דין שמייצג דיירים באיחור במסירה

איחור במסירת דירה יגרום לכם חסרון כיס ויכניס אתכם לתקופה של אי וודאות. במידה וזה התרחש, עורך דין שמייצג דיירים באיחור במסירה ידאג להילחם על הפיצוי שמגיע לכם.

ההמלצה שלנו בתור עורכי דין מקרקעין היא לנסות למנוע את הבעיות מראש. ולכן חשוב מאוד שעורך דין מטעמכם יבדוק את החוזה היטב. במקרה של רכישת דירה מקבלן, הקבלנים מביאים חוזים מוכנים שהכינו עורכי הדין שלהם. חוזים אלו מוטים לטובת הקבלן, ולכן עו“ד נדל“ן מטעמכם צריך לבדוק את החוזה ולוודא כי הוא מבטיח את הזכויות שלכם.

בעזרת החוזה ניתן לצמצם את חלון האפשרויות של הקבלן לדחיית מועד המסירה, וגם להכניס בהירות בכל מה שקשור לסכום הפיצויים במידה וזה התרחש.

עורך דין לענייני נדלן – עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

 

עורך דין מומלץ לאיחור במסירה

איחור במסירה

במאמר זה נסקור את ההיבטים המשפטיים של איחור במסירה, כלומר איחור במסירת דירה אשר נרכשה מקבלן. מצב לא נעים, בגינו מותר לכם לתבוע פיצוי. כל

קרא עוד »
איחור במסירת דירה מקבלן

איחור במסירת דירה חדשה

פיצוי בגין איחור במסירת דירה חדשה מקבלן מגיעה במקום בו הקבלן מאחר במסירת הדירה בגלל גורמים עליהם נתייחס במאמר זה. קניתם דירה מקבלן אבל גיליתם

קרא עוד »
המלצות

צור קשר

לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן